dimarts, 17 de novembre del 2015

SEGURETAT A INTERNET



ASPECTES DE SEGURETAT A INTERNET

S'han de tenir certs filtres (com per exemple, "cortafuegos" i antivirus) a les xarxes socials perquè la gent no pugui ficar el que vulgui, és a dir, hem d'intentar protegir-nos el màxim possible.

- Conductes actives: Necessitem estar amb el mòbil cada dia, de forma compulsiva. Avui en dia, és una de les patologies que està més en creixement.

- Conductes disruptives o distorsionals: Fer un mal ús dels dispositius. Fer "ciberbullyng" i "grooming" a través de les xarxes socials.

En l'actualitat també es fa servir molt el "Phising", consisteix en fer-se passar per altres persones, creant o doblant un perfil.

EL CIBERASSETJAMENT

A causa de les facilitats que hi ha per connectar-se a Internet, ha augmentat l'assetjament a través d'aquest. El ciberassetjament consisteix en rebre agressions d'altres persones de forma reiterada, a través de mitjans virtuals. No és necessària la presència de la persona agredida per dur a terme l'agressió.

Hi ha 7 tipus de ciberassetjament:

- Provocació incendiària: s'intercanvien insults breus a través de missatges electrònics.

- Fustigació: s'envien imatges / vídeos humiliants sobre una persona, s'envien virus informàtics...

- Denigració: Es distribueix informació d'una altra persona en to despectiu i fals.

- Assajament públic: Quan un grup grava les vexacions d'altres companys i les penja a la xarxa.

- Exclusió social: Quan es priva a la víctima l'accés a fòrums, grups, xats...

- Suplantació de personalitat: Quan s'entra en un compte de correu o un perfil d'una xarxa social d'una persona per enviar material comprometedor.

- Difamació i joc brut: Quan s'enganya la víctima per que comparteixi informació confidencial sobre un altre.

S'han creat una sèrie de lleis per evitar o controlar el ciberassetjament:

- Normatives preventives enfront del ciberassetjament: Llei Orgànica 2/2006, de 3 de Maig, d'Educació.

- Normativa sobre protecció de dades: Llei Orgànica 15/1999, de 13 de Desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (LOPD); i Reial Decret 1720/2007, de 21 de Desembre.

- Normativa sobre ús d'imatges: Llei Orgànica 1/1982, de 5 de Maig, de Protecció Civil al Dret a l'Honor, a la Intimitat Personal i Familiar i a la Pròpia Imatge; Llei 1/1995, de Protecció Jurídica del Menor, de 15 de Gener; Llei 14/2010, del 27 de Maig, dels Drets i les Oportunitats en la Infància i l'Adolescència.

Hi ha 4 tipus d'indicadors per saber quan una persona està sent assetjada: Físics (per exemple, quan es produeixen trastorns alimentaris), conductuals (per exemple, absentisme i baix rendiment acadèmic), emocionals (per exemple, quan hi ha una inseguretat o canvis emocionals sobtats) i per part dels companys (per exemple, quan li fan bromes desagradables).

Hi ha una sèrie d'actuacions que s'han de seguir amb els ciberassetjadors a l'escola: Primer, s'ha de descobrir les persones que estan implicades en l'assatjament. Seguidament, s'ha de deixar clar que aquesta conducta no està permesa. Després, els ciberassetjadors han d'admetre la seva responsabilitat. Finalment, des del centre s'aplicaran les sancions corresponents. Aquest procés estarà assessorat pel professorat orientador.

Actuacions amb l'alumne: Mesures de protecció i seguretat; observació específica del propi assetjat; mesures organitzatives de tot el personal del centre; mesures específiques; assessorament en conductes de ciberprotecció per part del professorat especialista en àrea TIC, i mossos d'escuadra de l'ORC; assesorament a càrrec del professorat orientador i tutoria en conductes que facilitin respostes assertives; acompanyament per part de l'equip docent, tutor, orientador...; valoració de la necessitat terapèutica.

Propostes d'actuació amb la família: Informar a la família del que ha passat; demanar la seva col·laboració i donar la possibilitat d'expressar els propis sentiments; informar de les sancions que rebrà el ciberassetjador; treballar la part emocional de les dues parts; si es necessari, cal recomanar a la família, que l'alumne rebi un suport extern (psicòlegs...); no es recomanable fer reunions conjuntes amb les dues famílies.

Actuació com a professionals davant del ciberassetjament a l'escola:

- El centre no tolerarà que hi hagin agressions.

- És important fer seguiments de les relacions socials que hi ha a classe.

- A partir de dinàmiques coordinades pels tutors, es treballarà el rebuig al ciberassetjament.

- Recalcar la importància de la persona que denúncia, el patiment del seu company (no etiquetar com a "xivato"). - Crear una xarxa igualitària entre tots per preveure l'aïllament.

- Implementar programes d'habilitats socials per avaluar el desenvolupament personal.

- Treballar l'expressió de sentiments a través de l'educació emocional.

- Utilitzar estratègies metodològiques de cohesió de grup, fomentant els mètodes cooperatius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada